Open repetities: La Vie Bohème, 15 en 22 juni.

La Vie Bohème “de creatie van de nieuwe samenleving” is een initiatief van theatermaakster en cabaretière  Minou Bosua om een plek te organiseren waar kunstenaars, muzikanten en theatermakers de ruimte en mogelijkheid hebben om nieuwe dingen te maken en te laten zien. 

In de maand juni opent La Vie Bohème  het Plein met de fontein in de Oude IJzergieterij aan de Buitendijk 1&2 in Den Bosch. Een openbare plek waar altijd iets te beleven is. Voor meer informatie check de website van La Vie Bohème

Tijdens onze open theaterrepetitie van 15 juni, zullen we onder leiding van onze regisseuse speloefeningen doen, waarbij wij wellicht ook nog (ter ondersteuning én voor ons plezier) bij zullen zingen! 
Tijdens onze open repetitie kun je op maandag 22 juni luitenen én mee doen met een koorrepetitie onder leiding van onze dirigente en pianist. Je kunt kennis maken met ons rijkgeschakeerde repertoire. En je zult merken dat we ook tijdens een koorrepetitie niet bang zijn van een beetje theater. Jullie zijn van harte uitgenodigd om mee te doen, vooral mannen zijn meer dan welkom! 

Succesvol Theaterhoppen in Woudrichem!

Op zaterdagmiddag 1 november werd het ‘Theaterhoppen’ gehouden in Woudrichem. Tot&Met! speelde drie keer een korte voorstelling die het ‘hoppende’ publiek kon beleven. We brachten een drieluik over individualiteit en hoe de dreiging van buitenaf uiteindelijk tot verbinding kan leiden. Natuurlijk deden we dit, zoals je van ons gewend bent, met zang in een theatrale enscenering!

Ons optreden was één van de drie voorstellingen die die zaterdagmiddag op verschillende locaties in Woudrichem te zien waren. Het werd een verrassende kennismaking met diverse theatervormen!

Het Brabants Dagblad schreef over de voorstelling van T&M!:
“De volgende stop is het vroegere hotel aan de Molenstraat. In de serre, met als fraai natuurlijk decor de rivier met zijn voorbijvarende schepen, zingt het Bossche Theaterkoor Tot&Met!, een koor dat zich prettig gestoord noemt. Wat daar ook van zij, het is heel prettig luisteren naar wat het laat horen. Heel apart, creatief, knap, heel wat anders dan wat een doorsnee koor brengt. „Geweldig, heel mooi, indrukwekkend, de expressie van die mensen”, zijn reacties na het optreden”.

Ondanks groot succes is het Handboek Hemels Handelen alweer gesloten!

Op 15 en 16 maart 2025 mochten wij in het Groot Tuighuis van Erfgoed ‘s-Hertogenbosch onze grote voorstelling houden. Na het maken van onze mockumentary “Lang zal ze Leuven” en presentatie van deze film in 2017 werd dat dan ook hoog tijd.

Dat met smart op een nieuwe voorstelling werd gewacht was al snel duidelijk. In een week tijd waren alle kaartjes al verkocht!

Handboek Hemels Handelen van Theaterkoor Tot&Met! nam je mee naar een verrassend hiernamaals, waar de in je leven verzamelde ‘vinkjes en kruisjes’ bepalen, hoe luxe je verblijf in het hiernamaals zal zijn. We maakten kennis met Petrus, Gabriëlla en het hemelse hulpje Electra. Zij ontvangen en beoordelen de nieuwkomers, en verwijzen ze geregeld door naar de hel van Lucy Fair. Vanuit de hemel beoordelen de engelen Kruis en Vink de aardse zielen met kruisjes en vinkjes. Maar zelfs in de hemel kan het systeem niet eeuwig hetzelfde blijven. De boel wordt opgefrist en krijgt als het ware een nieuw leven!

Het Handboek Hemels Handelen is een tragikomische voorstelling vol scherpe humor, prachtige muziek en een unieke twist. Volledig bedacht en vormgegeven door de leden, in samenwerking met onze regisseur en dirigent.

Dank ook aan de het enthousiaste publiek, de onmisbare vrijwilligers en de gastvrijheid van Erfgoed ‘s-Hertogenbosch.

De foto's zijn gemaakt door Christel Smits en Gwen Weiss

Een gezellige bende op de Zotte Zomercamping

 

Afgelopen zaterdagavond hebben we een bijzondere avond meegemaakt in Rosmalen. De Zotte Zomer Camping is een initiatief van bewoners van de straat Tielekenshoeven voor de hele wijk Sparrenburg. Al een aantal jaren wordt daar in de zomervakantie de ‘Zotte Zomer Camping’ georganiseerd.

Ooit is deze camping als initiatief in de coronatijd begonnen, omdat er toen behoefte was aan vakantie dichtbij. Dit bleek zo succesvol dat het nu een jaarlijkse traditie is om de Zomercamping te houden, met allerlei leuke activiteiten. Zo zijn er voorleesmiddagen, poëzie restaurants, open podium en hoelahoep cursussen georganiseerd. Deze keer mogen wij optreden als theaterkoor!

Daarvoor is in het koor een speciaal animatieteam gevormd van drie leden die een opzet hebben ontworpen. Voor deze gelegenheid wordt het koor omgedoopt in ‘Campingkoor Zot & Met’.  

Een paar weken van tevoren zijn we begonnen om in groepjes een act voor te bereiden. De week van tevoren is er een generale repetitie (tevens de eerste en enige oefening) en dan gaan we vervolgens los op de avond…

De beheerder en het animatieteam staan klaar om ons en onze gasten te verwelkomen.  Het idee is om iedereen een fijne avond te bezorgen met allerlei leuke activiteiten en ervaringen. Er komen nieuwsgierige buren langs, met kinderen die net vakantie hebben gekregen.

Ze lopen langs de groepjes van het theaterkoor, die bijvoorbeeld hondjes uitlaten, in een spannende zwarte tent geheimzinnige dingen doen, als scoutinggroep een speeltoestel opzetten of als deftige bezoeker in pak proberen om een tent op te zetten. Lees meer

Kerstaffette in Huis73!

Op een grauwe zaterdag vlak voor kerst hebben we Huis73 van kleur voorzien. We hebben twee keer een rondwandelende voorstelling gegeven in verschillende ruimtes van Huis73!

Een prettige verstoring van het Psychologencongres

Tot&Met! was gevraagd om tijdens het jaarcongres van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) op Valentijnsdag 2020 een verrassingsoptreden te verzorgen. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen! Een aantal van ons zat tijdens de afsluitende paneldiscussie in de zaal en startte – met medeweten van de dagvoorzitter – een bijzondere discussie op. Dat leidde tot het onderwerp muziek, waarna wij de daad bij het woord konden voegen. Met een groot deel van het koor hebben we een mooi optreden kunnen verzorgen waar wij én het NIP met veel plezier op terugkijken!

“Tot & Met elkaar in Vught”

Op zondag 15 december hebben wij in het verzorgingtehuis St. Elisabeth en in De Petrus in Vught gezongen. Onder de noemer ‘Tot&Met elkaar in Vught’ verrasten we iedereen die nieuwsgierig was naar ons optreden in winterse sfeer. Er waren geen kerstliedjes bij dit optreden! Op onze eigen wijze hebben wij invulling aan het gevoel van verbinding in deze december-maand met als afsluiter ‘a beautiful day’! En dat laatste kunnen we beamen!

Optreden in de Bossche binnenstad.

Het zonnetje scheen, er was grote drukte in de stad, en er liepen een aantal vakantiegangers een beetje verdwaasd in hun vakantietenue door de stad. Het bleek dat ze naar huis wilden. Dit werd duidelijk toen Home (Dotan) ingezet werd. Maar thuiskomen wilde niet echt lukken ze probeerden via hun telefoon vervoer te regelen maar het gesprek bleef aan de andere kant pijnlijk stil. Uit Say Something (Pentatonix) bleek dat het met de wederzijdse liefde niet gesmeerd liep. Helaas werd er dus  geen vervoer geregeld, na kort beraad is besloten om te gaan lopen. Met ferme pas werd  Hé goade mee (Gerard Maasakkers) ingezet.

Het waren mooie optredens op markt, het Kerkplein en een besloten optreden in Boel Bazaar. Ons publiek, maar ook wij hebben genoten van een bijzondere zonnige nazomerzondag.

Zingen in de trein

We vinden het superleuk om op te treden voor ons publiek en voor de mensen die we kennen. Maar daarnaast worden we ook blij van mensen verrassen en ineen ergens verschijnen. Omdat het fijn is om mensen zomaar een muzikaal kadootje te geven. En omdat we onszelf blijven verrassen en uitdagen in steeds weer andere situaties. Dus hebben we af en toe ook een optreden dat we niet heel groots aankondigen.
Vlak voor de zomervakantie van 2019 vertrokken we vanaf het station in Den Bosch. Lees meer